Visie op huiswerk + huiswerkklas

Visie + richtlijnen huiswerk + begeleiding huiswerk

Onder ‘huiswerk’ in de lagere school verstaan we elke taak die de leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de klasleraar: automatisatie, lezen, leren leren en afwerken van oefeningen.
In basisschool de Trampoline en de Sprong opteren we in de 1e graad dagelijks het huiswerk in te schrijven. Vanaf de 2e graad wordt het huiswerk voor een ganse week in de agenda geschreven . Op deze manier leren de leerlingen plannen. We stimuleren dat er dagelijks gelezen wordt in alle klassen.
In elke klas wordt er gereflecteerd over het leren leren en plannen. 
Leerlingen op een individueel plan krijgen gedifferentieerd huiswerk. 
Huiswerk mag niet gezien worden als een vanzelfsprekendheid. De klasleerkracht houdt volgende aandachtpunten in gedachte bij het geven van huiswerk:

- De zinvolheid van huiswerk.
Met het geven van huiswerk willen we de onderwijsleertijd niet verlengen. Nog eens hetzelfde type rekensommetjes hetzelfde type schrijfoefeningen… vinden we niet zinvol. Voor de automatisering van bijvoorbeeld rekensommen tot 10 geven we een gevarieerd aanbod aan oefeningen (computer, kaartjes, bundel, …)

Wat vinden we wel zinvol huiswerk?
- Vrijetijds lezen, een tekst die ’s anderendaags behandeld wordt al eens vooraf lezen, wat moet gememoriseerd worden kort inoefenen. (tafels, …), kleine opdrachten waarbij leerlingen uitgedaagd worden om wat ze leerden in de klas in hun eigen omgeving te gaan herkennen en toetsen, informatie verzamelen (vb maaltijdendagboek bijhouden, vogeltelling in tuin of buurt, mediagebruik in kaart brengen, buurman interviewen, …), leren leren, voorbereiding voor een toets, …

- De thuissituatie.
Waar we in de school kunnen zorgen voor gelijke en optimale leeromstandigheden is dat bij huiswerk niet het geval. Integendeel, soms zal huiswerk die ongelijkheid nog vergroten. Sommige leerlingen worden thuis gestimuleerd en ondersteund door ouders of broers en zussen, anderen niet. Sommigen kunnen in alle rust werken, anderen niet. Bovendien verkeren veel kinderen in een ongelijke materiële situatie. We moeten rekening houden met die ongelijke omstandigheden in ons algemeen huiswerkbeleid en in de concrete huistaken die we meegeven.
 
 
- De omvang en de frequentie van het huiswerk.
Leerlingen brengen al een hele tijd door op school, waar men behoorlijk wat van hen verwacht. Na schooltijd hebben leerlingen recht op vrije tijd, op ontspanning en beweging en ‘anders leren’. De school is immers maar één plek waar kinderen leren. De leraar houdt hier rekening mee en beperkt bijgevolg de tijdsinvestering in huiswerk die hij vraagt van zijn leerlingen.

- Differentiatie in huiswerk.
In onze school zoeken we naar mogelijkheden om te differentiëren bij het geven van huiswerk. We vragen ons af of de taak voor iedereen van de klas geschikt is. We streven naar boeiende, aantrekkelijke taken op maat. De leerkracht biedt de leerlingen de mogelijkheid vragen te stellen bij het huiswerk of extra uitleg te voorzien.

- De feedback.
Daags na het huiswerk krijgt het een plaats in het onderwijsleerproces. De leraar komt erop terug, geeft feedback, peilt naar de ervaringen van de leerlingen, gebruikt de meegebrachte info, … Huiswerk telt niet mee voor de beoordeling in functie van het rapport.

In Basisschool de Trampoline en de Sprong denken we in ons huiswerkbeleid na op welke manier (bepaalde) leerlingen kunnen ondersteund worden en op welke manier ouders worden betrokken. Zo wordt binnen de voorziene lestijd ruimte voorzien tot huiswerkbegeleiding.
Onze visie op huiswerk werd gebaseerd op de GO! Standpunten.
 
- Frequentie en maximale tijdsduur per leeftijdscategorie:

Indicatie maximale tijdsduur per dag. Dagelijks lezen wordt sterk gestimuleerd. (lezen telt niet mee voor de indicatie)
Eerste graad: 10 tot 20 minuten (L1: max. 15 minuten, L2: max. 20 minuten)
Tweede graad: (leeskaart :15 min lezen) + 20 tot 30 minuten
Derde graad: 30 tot 40 minuten
Indien leerlingen het huiswerk niet afkrijgen binnen de vooropgestelde tijd, trekken ouders een lijn tot waar ze gekomen zijn. Dit wordt besproken met de leerling tijdens een feedbackgesprek. Indien nodig wordt er gedifferentieerd in huiswerk.

1ste graad:
In het eerste leerjaar wordt huiswerk gegeven op maandag, dinsdag en donderdag. Het huiswerk evolueert in de loop van het jaar naarmate de leerlingen meer en beter kunnen lezen. De leerkrachten zorgen voor gedifferentieerde taken.
Lezen wordt in hoofdzaak meegegeven. Dit a.d.h.v. een leeskaart. Tijdens de infoavond sensibiliseren we onze ouders betreffende onze visie op huiswerk.
Naast lezen worden ook gedifferentieerde rekenopdrachten meegegeven. Het betreft vooral oefeningen welke volgens het leerplan dienen geautomatiseerd te worden. Af en toe werken de leerlingen oefenblaadjes in het rekenschrift af.
In de lagere school gebruiken we een agenda (leren plannen= planningsdocument, leren leren).
De leerlingen noteren wanneer zij turngerief, zwemgerief, extra materialen dienen mee te brengen. Er is ruimte voor diverse mededelingen.

2de & 3e graad:
De agenda wordt wekelijks bijgehouden, er wordt duidelijk gesteld wanneer taken af moeten zijn. Zo leren leerlingen plannen. Er wordt dagelijks opgevolgd hoe leerlingen omgaan met hun planning en voorbereiding van de lessen. Tijdens feedbackmomenten stimuleert de leerkracht de leerlingen tijdig te starten aan hun opdrachten zodat ze ruimte hebben voor het stellen van vragen indien nodig. De leerkracht stimuleert de leerlingen om hun eigen leerproces te leren kennen en in de hand te nemen.
 

We organiseren op school huiswerkbegeleiding voor de leerlingen die in de nabewaking blijven.

Wanneer?

maandag, dinsdag en donderdag van 16u00 - 16u30

Waar?

Op school

Voor wie?

Leerlingen van de lagere school

Doel:

De leerlingen krijgen de kans om het huiswerk zelfstandig te maken in een klaslokaal. Een externe begeleider zal toezicht houden. Het is niet de bedoeling dat de kinderen hier extra uitleg krijgen.

Hoe inschrijven?

Dagelijks inschrijven via het agendablad. De ouders zijn verantwoordelijk voor de inschrijving en het opvolgen/controleren van het huiswerk.

Kostprijs:

U betaalt voor de nabewaking. De huiswerkklas moet dus niet extra vergoed worden. De kost van de nabewaking wordt verrekend op de maandelijkse schoolrekening.

Let op: Kinderen die in de huiswerkklas zitten, worden opgehaald om 16u30.