Visie

Visie inclusieve basisschool 

STEM De Trampoline – BuiBao De Sprong 

 

Missie/ visie 

Om onze doelstellingen te bereiken, stemmen wij onze beleidsvisie af op ons pedagogisch project.   

De scholen van het GO! zijn democratisch. Alle belanghebbenden moeten zich uitgenodigd voelen om betrokken te zijn bij het beleid en bij de uitvoering van de beleidsbeslissingen. Wij trachten dat in de hand te werken door te informeren, te coördineren en inspraak te geven. Dit zijn drie fundamentele begrippen in de beleidsvisie van het GO! in het algemeen en van onze school in het bijzonder.    

 

Missie   

In GO! STEM Basisschool De Trampoline en GO! STEM Buibao De Sprong ervaren de leerlingen meer plezier in leren doordat we inspelen op de leefwereld en de noden van de kinderen. Onze school biedt als STEM-inclusie school actief en levensecht onderwijs aan. We stimuleren probleemoplossend denken, sociale vaardigheden, leren leren, vergroten de zelfstandigheid,  betrokkenheid en weerbaarheid van alle kinderen.   

 

Visie   

Als buurtschool werken we samen met leerlingen, ouders, externe partners en de buurt aan de opvoeding van alle leerlingen. We streven naar een hoge betrokkenheid van ouders en de buurt bij pedagogische activiteiten: hulp bieden tijdens lessen op school, leesouders, bijwonen toneel, afsluiters van een project of thema, begeleiden van buitenschoolse activiteiten,… 

Door het aanbieden van een grote verscheidenheid aan werkvormen/ondersteuningsmiddelen op school- en klasniveau o.a., co-teaching/team teaching, EDI, coöperatieve werkvormen, peer tutoring, projecten, hoekenwerk, preteaching, visualisaties en stappenplannen bieden we actief en levensecht onderwijs aan. Door de implementatie van STEM activiteiten stimuleren we vanaf de kleuterklas onderzoekend leren, keuzes maken, zelfstandigheid, samenwerken, leren leren en probleemoplossend denken/werken. Dit impliceert een hoge betrokkenheid van alle leerlingen. Hierdoor onthouden en begrijpen leerlingen de geziene leerstof beter. Doorheen de werking stimuleren we zelfsturing en zelfreflectie.  

Tijdens STEM activiteiten verwerken de leerlingen leerstof uit andere vakgebieden. De leerkrachten creëren een veilige omgeving waarin alle leerlingen de ruimte krijgen om te exploreren, hun talenten, vaardigheden en kennis te tonen en ontwikkelen, zelfstandigheid te vergroten en elk op hun eigen tempo te groeien en te leren. De kinderen leren om hulpmiddelen of visualisaties te gebruiken. Door feedback (doelgerichtheid/feedforward/feedback/feed up) en reflectie leggen we de focus op het proces, niet op het product. We bieden de leerlingen optimale ontwikkelingskansen (bvb. het leerproces bij te stellen na feed up,…) en begeleiden ze zodat zij eigenaarschap krijgen over hun leerproces.  

Bij het begeleiden van leerlingen in hun ontwikkeling (onderwijsloopbaanbegeleiding) leggen we de klemtoon én op de mens als individu én op de mens als gemeenschapswezen. Door elkaar te ondersteunen, van elkaar te leren, door begrip en geduld op te brengen (bvb. Rots en Water) komen we tot een inclusieve manier van samen leren samenleven. D.m.v. coaching groeien de leerlingen op tot gelukkige, zelfstandige, verdraagzame, creatieve, positief kritische jongeren. De optimale ontwikkeling van elk kind staat centraal. 

De school reikt de leerlingen en leerkrachten moderne leermiddelen aan om gevarieerd, levensecht onderwijs te realiseren. Technologische apparatuur (smartborden, i-pads, Chromebooks, speciale onderwijsleermiddelen,…), doordachte leermethoden gepaste professionalisering, een waaier aan didactische materialen en pedagogisch verantwoorde uitstappen faciliteren kwaliteitsvol onderwijs voor elk kind. 

Bij dit actief en levensecht onderwijs hoort een dynamisch team dat zich kan ontplooien in een vertrouwenscultuur. Een gestructureerd zorgbeleid bewaakt deze vertrouwenscultuur mee en bouwt een zorgstructuur uit. Leerkrachtenoverleg is cruciaal. In onze school worden taken binnen de zorg afgebakend en duidelijk omlijnd. Taalvaardigheid staat centraal in ons zorgbeleid.  

Door ouders uit te nodigen voor formele en informele gesprekken én infoavonden, verhogen we de betrokkenheid. De school laat zich hiervoor ondersteunen door externen, het CLB, Het Huis van het Kind, Auxilia en het leersteuncentrum Antwerpen (LSC Antwerpen). 

Wij brengen actief kennis, vaardigheden en attitudes bij die gericht zijn op een gezonde levensstijl. De kinderen leren zich op een verantwoorde wijze te verplaatsen en te gedragen in het verkeer. De vaardigheden die voortkomen uit de STEM activiteiten integreren we in het dagelijks leven. We gaan met de kinderen niet alleen de straat op (verkeer) maar trekken ook de natuur in. Op deze manier bevorderen we de zelfredzaamheid van onze kinderen in de maatschappij.    

Een belangrijke factor in het slagen van een visie, het bereiken van vooropgestelde doelen is communicatie. Binnen de school voeren we naast gevestigde communicatiekanalen (mail, lerarenkastjes, vergaderingen, overlegmomenten, Facebook, website, de schoolapp,...) een open communicatie en bewaken deze.