STEM

 

1.1 Wat is STEM?

 
STEM staat voor wetenschappelijk technologisch onderzoek/ontwerpen  (ST) waarin taal en wiskunde (M) aan bod komen en waar het eindproduct nog verbeterd kan worden (E).

Tijdens de STEM (science, technology, engeneering and mathematics) projecten creëren onze leerkrachten een veilige omgeving waarin de leerlingen de ruimte krijgen om te exploreren, hun talenten te ontwikkelen, zelfstandigheid te vergroten en elk op hun eigen tempo te groeien. Hierbij kijken we niet alleen naar de kennis van de leerlingen maar ook naar hun vaardigheden. Niet het eindresultaat maar het proces is belangrijk. We bieden de leerlingen optimale ontwikkelingskansen en begeleiden ze zodat zij kunnen opgroeien tot gelukkige, zelfstandige, verdraagzame, creatieve, positief kritische jongeren. De optimale ontwikkeling van elk kind staat centraal.
 

1.2 Waarom besteden wij hier als school aandacht aan?


Het ontwikkelen van een onderzoekende en samenwerkende houding bij de leerlingen staat centraal. We vertrekken hierbij vanuit de leefwereld van de kinderen om op deze manier levensecht en realiteitsbewust onderwijs te bieden.
 

1.3 Hoe gaan wij hier op school mee aan de slag? 


Tijdens de STEM (science, technology, engeneering and mathematics) projecten creëren onze leerkrachten een veilige omgeving waarin de leerlingen de ruimte krijgen om te exploreren, hun talenten te ontwikkelen, zelfstandigheid te vergroten en elk op hun eigen tempo te groeien. Hierbij kijken we niet alleen naar de kennis van de leerlingen maar ook naar hun vaardigheden. Niet het eindresultaat maar het proces is belangrijk. We bieden de leerlingen optimale ontwikkelingskansen en begeleiden ze zodat zij kunnen opgroeien tot gelukkige, zelfstandige, verdraagzame, creatieve, positief kritische jongeren. De optimale ontwikkeling van elk kind staat centraal.
 

1.4 Hoe volgen we het groeiproces op?


De leerkracht neemt tijdens de STEM projecten een coachende en observerende rol op. De observaties worden vastgelegd in rubrics. Niet het resultaat maar het proces telt. Dit vertaalt zich op het rapport in “ik kan”, “ik ken” en “ik groei”.