Leerlingbegeleiding

 

1.1 Wat is leerlingbegeleiding?


Leerlingbegeleiding omschrijft hoe wij als schoolteam de onderwijspraktijk aanpassen aan de noden van onze leerlingen, ouders en leerkrachten.
 

1.2 Waarom besteden wij hier als school aandacht aan?


Om voldoende kansen te bieden op succesvol onderwijs bekijken wij de leerling als individu. We brengen de noden van de leerlingen in kaart. Van daaruit gaan we in gesprek met alle betrokken partijen i.f.v. het leerproces van het kind.
 

1.3 Hoe gaan wij hier op school mee aan de slag?


De klasleerkracht staat in voor de brede basiszorg. Vaststellingen in het leerproces worden door de klasleerkracht gesignaleerd aan de zorgcoördinator en de zorgleerkracht.

De zorgleerkracht gaat aan de slag met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit zowel in het kader van ontwikkelingsvoorsprong of -achterstand. De zorgcoördinator coördineert de zorgwerking. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie en het overleg met externen. Ouders worden gedurende het volledige leerproces van hun kinderen geïnformeerd op basis van infoavonden, rapporten, oudergesprekken of tijdens een multi disciplinair overleg (MDO)  met andere betrokken partijen zoals CLB, logo,…
 

1.4 Hoe volgen we het groeiproces op?


Dit volgen we intern op in een leerlingvolgsysteem.