cyclisch opgebouwde individuele handelingsplanning

Voor de type 7 kinderen houden we doorheen het schooljaar 3 klassenraden. Tijdens deze overlegmomenten bespreken we met het team de evolutie van de kinderen. We formuleren nieuwe zorgvragen, evalueren bestaande zorgvragen en stellen een individueel handelingsplan op. Er wordt ook besproken welke hulpmiddelen, visualisaties en therapieën er  nodig zijn. 

Wanneer zich een dringend probleem stelt, dat niet kan wachten tot de eerstkomende klassenraad, houden we een tussentijdse klassenraad. Deze tussentijdse klassenraad kan heel uiteenlopende onderwerpen hebben: de progressie van de leerling die niet naar wens verloopt (te traag of sneller dan verwacht), gezondheid, gedrag, gezinssituatie, situaties op de speelplaats, ... Samen met het team zoeken we naar een oplossing voor het probleem. Op deze manier proberen we zo snel mogelijk in te spelen op de noden van de kinderen. 

Als de kinderen bijna schoolverlater zijn (een jaar voordat ze echt schoolverlater zijn) organiseren we een adviserende klassenraad. Tijdens deze klassenraad worden de mogelijkheden naar het middelbaar toe, besproken. Samen kijken we waar we met de leerling naartoe gaan werken en welke mogelijkheden er zijn. Dit kan zinvol zijn naar eventuele wachtlijsten voor middelbare scholen. Er is telkens een nauwe samenwerking met het CLB.