Taalontwikkeling staat centraal

 

1.1 Wat is een talenbeleid?


Een talenbeleid omschrijft hoe wij als schoolteam de onderwijspraktijk aanpassen aan de noden van onze leerlingen, ouders en leerkrachten.
 

1.2 Waarom besteden wij hier als school aandacht aan?


Om voldoende kansen te bieden op succesvol onderwijs hechten wij als school veel belang aan taalvaardigheden bij onze leerlingen nu en in hun  verder (school)loopbaan. De verschillende domeinen van taal worden geïntegreerd aangeboden, sterker nog taal(beschouwing) doorheen de hele dag! Dit draagt bij tot de algemene vorming van de leerlingen tot kritisch en maatschappelijke burgers.
 

1.3 Hoe gaan wij hier op school mee aan de slag?


Binnen onze school hebben wij een gedragen talenbeleid waarbij de focus ligt op een gerichte taak aanpak en het bieden van functionele taal. Dit om zoveel mogelijk leerlingen de doelen van ons curriculum te laten behalen.
Als team hebben we een gedragen leerlijn ontwikkelt om dit te realiseren. Hierbij hebben we niet enkel oog voor Nederlandse taal maar tonen we interesse en waardering voor andere talen.
 

1.4 Hoe volgen we het groeiproces op?


Drie keer per jaar krijgen onze leerlingen een doelenrapport. Dit beschrijft niet enkel de kennis van taal maar ook de vaardigheden die de leerlingen moeten beheersen om zich te kunnen uiten,  instructies en gesprekken te kunnen begrijpen.